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Proverbes 16

BAN 1 A l'homme les projets du coeur,
Mais de l'Eternel la réponse de la langue.

KJV 1 The preparations of the heart in man, and the answer of the tongue, is from the LORD.

VULC 1 [Hominis est animam præparare,
et Domini gubernare linguam.

WLC 1 לְאָדָ֥ם מַֽעַרְכֵי־ לֵ֑ב וּ֝מֵיְהוָ֗ה מַעֲנֵ֥ה לָשֽׁוֹן׃

BAN 2 Toutes les voies d'un homme sont pures à ses yeux,
Mais l'Eternel pèse les coeurs.

KJV 2 All the ways of a man are clean in his own eyes; but the LORD weigheth the spirits.

VULC 2 Omnes viæ hominis patent oculis ejus ;
spirituum ponderator est Dominus.

WLC 2 כָּֽל־ דַּרְכֵי־ אִ֭ישׁ זַ֣ךְ בְּעֵינָ֑יו וְתֹכֵ֖ן רוּח֣וֹת יְהוָֽה׃

BAN 3 Remets tes affaires à l'Eternel,
Et tes desseins seront affermis.

KJV 3 Commit thy works unto the LORD, and thy thoughts shall be established.

VULC 3 Revela Domino opera tua,
et dirigentur cogitationes tuæ.

WLC 3 גֹּ֣ל אֶל־ יְהוָ֣ה מַעֲשֶׂ֑יךָ וְ֝יִכֹּ֗נוּ מַחְשְׁבֹתֶֽיךָ׃

BAN 4 L'Eternel a fait toute chose en vue d'un but ;
Ainsi le méchant pour le jour du malheur.

KJV 4 The LORD hath made all things for himself: yea, even the wicked for the day of evil.

VULC 4 Universa propter semetipsum operatus est Dominus ;
impium quoque ad diem malum.

WLC 4 כֹּ֤ל פָּעַ֣ל יְ֭הוָה לַֽמַּעֲנֵ֑הוּ וְגַם־ רָ֝שָׁ֗ע לְי֣וֹם רָעָֽה׃

BAN 5 Tout coeur hautain est en abomination à l'Eternel.
Certainement il ne demeurera point impuni.

KJV 5 Every one that is proud in heart is an abomination to the LORD: though hand join in hand, he shall not be unpunished.

VULC 5 Abominatio Domini est omnis arrogans ;
etiamsi manus ad manum fuerit, non est innocens.
Initium viæ bonæ facere justitiam ;
accepta est autem apud Deum magis quam immolare hostias.

WLC 5 תּוֹעֲבַ֣ת יְ֭הוָה כָּל־ גְּבַהּ־ לֵ֑ב יָ֥ד לְ֝יָ֗ד לֹ֣א יִנָּקֶֽה׃

BAN 6 Par la miséricorde et la fidélité la faute est expiée,
Et par la crainte de l'Eternel on se détourne du mal

KJV 6 By mercy and truth iniquity is purged: and by the fear of the LORD men depart from evil.

VULC 6 Misericordia et veritate redimitur iniquitas,
et in timore Domini declinatur a malo.

WLC 6 בְּחֶ֣סֶד וֶ֭אֱמֶת יְכֻפַּ֣ר עָוֺ֑ן וּבְיִרְאַ֥ת יְ֝הוָ֗ה ס֣וּר מֵרָֽע׃

BAN 7 Quand l'Eternel prend plaisir aux voies d'un homme,
Il fait que ses ennemis mêmes ont la paix avec lui.

KJV 7 When a man's ways please the LORD, he maketh even his enemies to be at peace with him.

VULC 7 Cum placuerint Domino viæ hominis,
inimicos quoque ejus convertet ad pacem.

WLC 7 בִּרְצ֣וֹת יְ֭הוָה דַּרְכֵי־ אִ֑ישׁ גַּם־ א֝וֹיְבָ֗יו יַשְׁלִ֥ם אִתּֽוֹ׃

BAN 8 Mieux vaut peu, avec la justice,
Que de grands revenus sans bon droit.

KJV 8 Better is a little with righteousness than great revenues without right.

VULC 8 Melius est parum cum justitia
quam multi fructus cum iniquitate.

WLC 8 טוֹב־ מְ֭עַט בִּצְדָקָ֑ה מֵרֹ֥ב תְּ֝בוּא֗וֹת בְּלֹ֣א מִשְׁפָּֽט׃

BAN 9 Le coeur de l'homme médite sa voie,
Mais c'est l'Eternel qui dirige ses pas.

KJV 9 A man's heart deviseth his way: but the LORD directeth his steps.

VULC 9 Cor hominis disponit viam suam,
sed Domini est dirigere gressus ejus.]

WLC 9 לֵ֣ב אָ֭דָם יְחַשֵּׁ֣ב דַּרְכּ֑וֹ וַֽ֝יהוָ֗ה יָכִ֥ין צַעֲדֽוֹ׃

BAN 10 L'oracle est sur les lèvres du roi ;
Quand il juge, que sa bouche ne soit pas infidèle !

KJV 10 A divine sentence is in the lips of the king: his mouth transgresseth not in judgment.

VULC 10 [Divinatio in labiis regis ;
in judicio non errabit os ejus.

WLC 10 קֶ֤סֶם ׀ עַֽל־ שִׂפְתֵי־ מֶ֑לֶךְ בְּ֝מִשְׁפָּ֗ט לֹ֣א יִמְעַל־ פִּֽיו׃

BAN 11 Une balance et des plateaux justes sont à l'Eternel ;
Tous les poids du sac sont son oeuvre.

KJV 11 A just weight and balance are the LORD's: all the weights of the bag are his work.

VULC 11 Pondus et statera judicia Domini sunt,
et opera ejus omnes lapides sacculi.

WLC 11 פֶּ֤לֶס ׀ וּמֹאזְנֵ֣י מִ֭שְׁפָּט לַֽיהוָ֑ה מַ֝עֲשֵׂ֗הוּ כָּל־ אַבְנֵי־ כִֽיס׃

BAN 12 Les rois ont en abomination de faire le mal,
Car c'est par la justice que le trône est affermi.

KJV 12 It is an abomination to kings to commit wickedness: for the throne is established by righteousness.

VULC 12 Abominabiles regi qui agunt impie,
quoniam justitia firmatur solium.

WLC 12 תּוֹעֲבַ֣ת מְ֭לָכִים עֲשׂ֣וֹת רֶ֑שַׁע כִּ֥י בִ֝צְדָקָ֗ה יִכּ֥וֹן כִּסֵּֽא׃

BAN 13 Les rois prennent plaisir aux lèvres justes
Et aiment qui profère la droiture.

KJV 13 Righteous lips are the delight of kings; and they love him that speaketh right.

VULC 13 Voluntas regum labia justa ;
qui recta loquitur diligetur.

WLC 13 רְצ֣וֹן מְ֭לָכִים שִׂפְתֵי־ צֶ֑דֶק וְדֹבֵ֖ר יְשָׁרִ֣ים יֶאֱהָֽב׃

BAN 14 La fureur du roi est un messager de mort,
Mais l'homme sage l'apaisera.

KJV 14 The wrath of a king is as messengers of death: but a wise man will pacify it.

VULC 14 Indignatio regis nuntii mortis,
et vir sapiens placabit eam.

WLC 14 חֲמַת־ מֶ֥לֶךְ מַלְאֲכֵי־ מָ֑וֶת וְאִ֖ישׁ חָכָ֣ם יְכַפְּרֶֽנָּה׃

BAN 15 Quand brille le visage du roi, c'est la vie ;
Sa faveur est comme une pluie de printemps.

KJV 15 In the light of the king's countenance is life; and his favour is as a cloud of the latter rain.

VULC 15 In hilaritate vultus regis vita,
et clementia ejus quasi imber serotinus.]

WLC 15 בְּאוֹר־ פְּנֵי־ מֶ֥לֶךְ חַיִּ֑ים וּ֝רְצוֹנ֗וֹ כְּעָ֣ב מַלְקֽוֹשׁ׃

BAN 16 Acquérir la sagesse, combien c'est meilleur que l'or pur,
Et acquérir l'intelligence, meilleur que l'argent !

KJV 16 How much better is it to get wisdom than gold! and to get understanding rather to be chosen than silver!

VULC 16 [Posside sapientiam, quia auro melior est,
et acquire prudentiam, quia pretiosior est argento.

WLC 16 קְֽנֹה־ חָכְמָ֗ה מַה־ טּ֥וֹב מֵחָר֑וּץ וּקְנ֥וֹת בִּ֝ינָ֗ה נִבְחָ֥ר מִכָּֽסֶף׃

BAN 17 La route des hommes droits, c'est de se détourner du mal ;
Il garde son âme, celui qui prend garde à sa voie.

KJV 17 The highway of the upright is to depart from evil: he that keepeth his way preserveth his soul.

VULC 17 Semita justorum declinat mala ;
custos animæ suæ servat viam suam.

WLC 17 מְסִלַּ֣ת יְ֭שָׁרִים ס֣וּר מֵרָ֑ע שֹׁמֵ֥ר נַ֝פְשׁ֗וֹ נֹצֵ֥ר דַּרְכּֽוֹ׃

BAN 18 L'orgueil va devant l'écrasement,
Et la fierté d'esprit devant la chute.

KJV 18 Pride goeth before destruction, and an haughty spirit before a fall.

VULC 18 Contritionem præcedit superbia,
et ante ruinam exaltatur spiritus.

WLC 18 לִפְנֵי־ שֶׁ֥בֶר גָּא֑וֹן וְלִפְנֵ֥י כִ֝שָּׁל֗וֹן גֹּ֣בַהּ רֽוּחַ׃

BAN 19 Mieux vaut être humble avec les débonnaires,
Que de partager le butin avec les orgueilleux.

KJV 19 Better it is to be of an humble spirit with the lowly, than to divide the spoil with the proud.

VULC 19 Melius est humiliari cum mitibus
quam dividere spolia cum superbis.

WLC 19 ט֣וֹב שְׁפַל־ ר֭וּחַ אֶת־ מֵֽחַלֵּ֥ק שָׁ֝לָ֗ל אֶת־ גֵּאִֽים׃

BAN 20 Qui fait attention à la parole trouve le bonheur ;
Heureux qui se confie en l'Eternel !

KJV 20 He that handleth a matter wisely shall find good: and whoso trusteth in the LORD, happy is he.

VULC 20 Eruditus in verbo reperiet bona,
et qui sperat in Domino beatus est.

WLC 20 מַשְׂכִּ֣יל עַל־ דָּ֭בָר יִמְצָא־ ט֑וֹב וּבוֹטֵ֖חַ בַּיהוָ֣ה אַשְׁרָֽיו׃

BAN 21 On appelle intelligent l'homme sage de coeur,
Et la douceur du langage augmente l'instruction.

KJV 21 The wise in heart shall be called prudent: and the sweetness of the lips increaseth learning.

VULC 21 Qui sapiens est corde appellabitur prudens,
et qui dulcis eloquio majora percipiet.

WLC 21 לַחֲכַם־ לֵ֭ב יִקָּרֵ֣א נָב֑וֹן וּמֶ֥תֶק שְׂ֝פָתַ֗יִם יֹסִ֥יף לֶֽקַח׃

BAN 22 Le bon sens est, pour qui le possède, une source de vie,
Mais le châtiment des sots, c'est la sottise.

KJV 22 Understanding is a wellspring of life unto him that hath it: but the instruction of fools is folly.

VULC 22 Fons vitæ eruditio possidentis ;
doctrina stultorum fatuitas.]

WLC 22 מְק֣וֹר חַ֭יִּים שֵׂ֣כֶל בְּעָלָ֑יו וּמוּסַ֖ר אֱוִלִ֣ים אִוֶּֽלֶת׃

BAN 23 Le coeur du sage rend sa bouche sensée
Et, sur ses lèvres, accroît l'instruction.

KJV 23 The heart of the wise teacheth his mouth, and addeth learning to his lips.

VULC 23 [Cor sapientis erudiet os ejus,
et labiis ejus addet gratiam.

WLC 23 לֵ֣ב חָ֭כָם יַשְׂכִּ֣יל פִּ֑יהוּ וְעַל־ שְׂ֝פָתָ֗יו יֹסִ֥יף לֶֽקַח׃

BAN 24 Les paroles bienveillantes sont un rayon de miel,
Douces à l'âme, salutaires aux os.

KJV 24 Pleasant words are as an honeycomb, sweet to the soul, and health to the bones.

VULC 24 Favus mellis composita verba ;
dulcedo animæ sanitas ossium.

WLC 24 צוּף־ דְּ֭בַשׁ אִמְרֵי־ נֹ֑עַם מָת֥וֹק לַ֝נֶּפֶשׁ וּמַרְפֵּ֥א לָעָֽצֶם׃

BAN 25 Tel chemin semble droit à l'homme,
Dont l'issue aboutit à la mort.

KJV 25 There is a way that seemeth right unto a man, but the end thereof are the ways of death.

VULC 25 Est via quæ videtur homini recta,
et novissima ejus ducunt ad mortem.

WLC 25 יֵ֤שׁ דֶּ֣רֶךְ יָ֭שָׁר לִפְנֵי־ אִ֑ישׁ וְ֝אַחֲרִיתָ֗הּ דַּרְכֵי־ מָֽוֶת׃

BAN 26 La faim du travailleur travaille pour lui,
Car sa bouche l'y contraint.

KJV 26 He that laboureth laboureth for himself; for his mouth craveth it of him.

VULC 26 Anima laborantis laborat sibi,
quia compulit eum os suum.

WLC 26 נֶ֣פֶשׁ עָ֭מֵל עָ֣מְלָה לּ֑וֹ כִּֽי־ אָכַ֖ף עָלָ֣יו פִּֽיהוּ׃

BAN 27 L'homme inique prépare le malheur,
Et, sur ses lèvres, il y a comme un feu dévorant.

KJV 27 An ungodly man diggeth up evil: and in his lips there is as a burning fire.

VULC 27 Vir impius fodit malum,
et in labiis ejus ignis ardescit.

WLC 27 אִ֣ישׁ בְּ֭לִיַּעַל כֹּרֶ֣ה רָעָ֑ה וְעַל־ כְּאֵ֣שׁ צָרָֽבֶת׃

BAN 28 L'homme pervers sème les querelles,
Et le rapporteur divise les amis.

KJV 28 A froward man soweth strife: and a whisperer separateth chief friends.

VULC 28 Homo perversus suscitat lites,
et verbosus separat principes.

WLC 28 אִ֣ישׁ תַּ֭הְפֻּכוֹת יְשַׁלַּ֣ח מָד֑וֹן וְ֝נִרְגָּ֗ מַפְרִ֥יד אַלּֽוּף׃

BAN 29 L'homme violent séduit son prochain
Et lui fait prendre un chemin qui n'est pas bon.

KJV 29 A violent man enticeth his neighbour, and leadeth him into the way that is not good.

VULC 29 Vir iniquus lactat amicum suum,
et ducit eum per viam non bonam.

WLC 29 אִ֣ישׁ חָ֭מָס יְפַתֶּ֣ה רֵעֵ֑הוּ וְ֝הוֹלִיכ֗וֹ בְּדֶ֣רֶךְ לֹא־ טֽוֹב׃

BAN 30 Celui qui ferme les yeux pour méditer la perversité,
Celui qui serre les lèvres, a [déjà] consommé le mal.

KJV 30 He shutteth his eyes to devise froward things: moving his lips he bringeth evil to pass.

VULC 30 Qui attonitis oculis cogitat prava,
mordens labia sua perficit malum.

WLC 30 עֹצֶ֣ה עֵ֭ינָיו לַחְשֹׁ֣ב תַּהְפֻּכ֑וֹת קֹרֵ֥ץ שְׂ֝פָתָ֗יו כִּלָּ֥ה רָעָֽה׃

BAN 31 Les cheveux blancs sont une couronne d'honneur ;
Elle se trouve sur la voie de la justice.

KJV 31 The hoary head is a crown of glory, if it be found in the way of righteousness.

VULC 31 Corona dignitatis senectus,
quæ in viis justitiæ reperietur.

WLC 31 עֲטֶ֣רֶת תִּפְאֶ֣רֶת שֵׂיבָ֑ה בְּדֶ֥רֶךְ צְ֝דָקָ֗ה תִּמָּצֵֽא׃

BAN 32 L'homme lent à la colère vaut mieux que l'homme vaillant,
Et celui qui commande à son coeur, mieux que celui qui prend des villes.

KJV 32 He that is slow to anger is better than the mighty; and he that ruleth his spirit than he that taketh a city.

VULC 32 Melior est patiens viro forti,
et qui dominatur animo suo expugnatore urbium.

WLC 32 ט֤וֹב אֶ֣רֶךְ אַ֭פַּיִם מִגִּבּ֑וֹר וּמֹשֵׁ֥ל בְּ֝רוּח֗וֹ מִלֹּכֵ֥ד עִֽיר׃

BAN 33 On jette le sort dans les replis de la robe,
Mais de l'Eternel vient toute décision.

KJV 33 The lot is cast into the lap; but the whole disposing thereof is of the LORD.

VULC 33 Sortes mittuntur in sinum,
sed a Domino temperantur.]

WLC 33 בַּ֭חֵיק יוּטַ֣ל אֶת־ הַגּוֹרָ֑ל וּ֝מֵיְהוָ֗ה כָּל־ מִשְׁפָּטֽוֹ׃

La versification des traductions pouvant varier, l'alignement ne correspond parfois pas à la même phrase.

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